...Don't just take our word for it, here's what they say about us:

Reviews BMEC door ervaringsdeskundigen

"Inspirerend", is denk ik het samenvattende woord....

Een review van de vooropleiding Rockacademie, door Koen Wijnen

Ha muzikanten! Ik ben Koen, drummer, en zit nu in het eerste jaar van de Rockacademie. Afgelopen 2 jaar heb ik bij het BMEC de License to Rock cursus gevolgd. Deze muziek vooropleiding is echt de ideale manier om je voor te bereiden op je auditie en de studie bij de Rockacademie of bij een andere hbo-muziekopleiding! Je krijgt bijvoorbeeld supergoede individuele lessen van een docent die zelf ervaring heeft in de muziekbusiness. Dus niet alleen een hele goede muzikant die verstand van zaken heeft, maar ook een docent die zich al heeft moeten bewijzen op het gebied waar jijzelf ook naartoe wilt! Je zult vanaf december wekelijks getraind en getest worden op de ontwikkeling en het gebruik van je muzikaal gehoor op alle vlakken van muziek. Dat laatste klinkt misschien heftig maar als je het doorkrijgt is het echt tof om te doen. Een van de leukste dingen is natuurlijk dat je in bandformatie les krijgt. Je leert op een structurele manier repeteren en je gaat veel verschillende stijlen spelen omdat alle muzikanten zelf liedjes kiezen die gespeeld gaan worden! De zaterdagen hebben dus vanaf december een vol programma maar omdat het vooral ook een erg leuke dag is vliegt het allemaal voorbij. Tenminste, zo heb ik het ervaren, haha.

Koen Wijnen

Verder wordt je tijdens drie auditiepresentaties daadwerkelijk voorbereid op de auditie zelf. Dit zijn echt leerzame en toffe dagen die je heel veel zelfinzicht opleveren. Niet alleen doordat je feedback krijgt op je eigen muzikale prestaties maar ook omdat je dingen kan leren van de andere muzikanten die je hoort en ziet spelen. Door de cursus heen leer je ook om je professioneel voor te bereiden op optredens. Je zult namelijk als een soort sessiemuzikant de andere leerlingen van het BMEC gaan begeleiden bij hun optreden (Best Music Experience). Dus eigenlijk wordt je ook al deels voorbereid op de muziekwereld zelf.
Ten slotte leer je ook om binnen al de genoemde onderdelen structureel te studeren. Je wordt geholpen met het vinden van een methode waarmee je je speltechniek, gehoor, creativiteit, functioneren in een band, en je algemene muzikaliteit kan ontwikkelen . Dit is cruciaal om jezelf als muzikant te ontwikkelen.

Ook heel belangrijk is dat ik heel veel (muzikale) vrienden heb overgehouden aan de cursus waar ik nog steeds veel contact mee heb en/of samenspeel. Dat is ook echt heel veel waard. Ga er in ieder geval maar vanuit dat je muzikale leven er heel anders uit ziet nadat je de vooropleiding in Best gedaan hebt!! Nu ik eenmaal bezig ben bij de Rockacademie merk ik dat de vooropleiding me een hele goede voorbereiding heeft gegeven en dat ik daardoor op een aantal vlakken veel beter vooruit kan komen op school. Maar ook buiten school gebruik ik nog veel skills die ik bij het BMEC geleerd heb.

Inspirerend, is denk ik het samenvattende woord wat goed bij het BMEC past!
Dus wil je de muziekbusiness in? ……. BMEC-vooropleiding!!!!!!!!!!!!!!!

Thijs Tervoort, bassist: "Zonder BMEC had ik hier nooit gezeten"

Nadat ik met mijn studie was gestopt leek het Emiel een goed idee dat ik bij de Rockacademie auditie ging doen. Het klonk als een vrij rigoureuze stap, maar ik heb me daarna ingeschreven voor het voorbereidingstraject bij BMEC: de License to Rock-cursus. Bij de LTR heb ik veel geleerd over het spelen in band verband, en de algemene muziektheorie. Waar ik eerst gewoon de verplichte noten speelde in mijn bandje, ben ik door de cursus veel kritischer naar mezelf en naar anderen gaan luisteren. Daarnaast werd ik klaargestoomd voor de audities van de Rockacademie. De docenten hebben er allemaal zelf gestudeerd en kunnen jou dus als geen ander vertellen wat je precies kan verwachten en wat er van jou wordt verwacht.

Wat BMEC kenmerkt: de aangename sfeer en de goede voorbereiding op de audities. Tijdens de cursus worden er drie auditiedagen georganiseerd, waarop elke cursist zijn of haar auditie moet laten zien. De cursisten geven elkaar feedback en krijgen feedback van het docententeam. Het is tof om bij iedereen de vorderingen te zien gedurende het cursusjaar. Het is misschien wat eng, maar als je uiteindelijk zelf ook duidelijke voortgang merkt, werpt het zijn vruchten af.

Ik ben toegelaten op de Rockacademie en merk dat de vooropleiding bij BMEC daarin cruciaal is geweest. Zonder de “nep-audities”, de theorielessen en de bandlessen van BMEC had ik hier nu nooit gezeten.

Eva van Pelt, zangeres: "Het maakt daadwerkelijk een groot verschil"

In de laatste weken van mijn voorlaatste jaar op het VWO begon ‘ie te kriebelen: de wens om na mijn middelbare schooltijd een beroepsopleiding muziek te gaan doen. Met een toen nog stevige dosis onzekerheid besloot ik dat Psychologie toch écht niet was wat ik ‘voor de rest van mijn leven’ wilde doen, en ik meldde me aan voor de vooropleiding muziek License to Rock, bij BMEC.

Het intakegesprek met Emiel was een eye-opener: natúúrlijk moest ik al mijn pijlers hierop richten, als dit was wat ik wilde! Hij had vertrouwen in mijn kunnen en bracht me in een paar maanden tijd zelfvertrouwen, vertrouwen en een flinke dosis kennis op het gebied van muziektheorie en muziekpraktijk bij.

De zanglessen, bandlessen en theorielessen hebben me technisch en theoretisch op een niveau gebracht waarmee ik aangenomen ben, eerst op de Popacademie in Enschede, het jaar daarna op de Rockacademie in Tilburg, waar ik nu zang studeer. Maar belangrijker dan dat, is het inzicht in mezelf, mijn eigen kunnen en in hoe de muziekwereld en muziekopleidingen werken.

Nu, tijdens mijn eerste jaar op de Rockacademie, ben ik omringd door BMEC ‘collega’s’. Klasgenoten die ik nog ken van de vooropleiding. Ik merk dat dat groepje leerlingen binnen de Rockacademie een uitzonderlijk gedreven en professionele houding heeft: in lessituaties, tijdens repetities en ook in de muziekwereld buiten school. Ik en wij als groep zijn, in vergelijking met veel klasgenoten, anders de opleiding ingestapt, door de voorbereiding van een vooropleiding bij BMEC. Die insteek maakt dat docenten en klasgenoten van ons op aan kunnen en graag met ons werken, en dat we stuk voor stuk grote sprongen maken en het beste uit de opleiding halen!

Ik zou iedere aspirant-Rockacademicus een vooropleidingstraject bij BMEC sterk aanbevelen. Het maakt daadwerkelijk een groot verschil.