Aanmelden

Wake-up call...

 

Over oordelen vs. "zien"

Het blijft me verbazen…. Elk jaar opnieuw ontmoet ik ze, tijdens de intakesessies die we houden voor ons deeltijdtraject Artist in Progress. Jonge mensen, met een droom die hen dierbaar is. Maar er is twijfel, er zijn vragen: “Ben ik wel goed genoeg?” “Heb ik wel voldoende talent?” “Hoe moet ik nu precies beter worden?” “Hoe kom ik nu toch in die muziekwereld terecht?” Vragen, twijfels die voor iedereen die zich inmiddels een plek in de muziekindustrie verworven heeft in meer of mindere mate herkenbaar zijn. Toch worden deze mensen tot mijn ontsteltenis vaak zelfs bewust ontmoedigd door docenten en andere “experts” in hun directe omgeving om een poging te wagen hun droom te verwezenlijken. Allereerst zijn er uiteraard de nodige hardnekkige vooroordelen over “de muziekwereld”. Onzekerheid over inkomen, geringe kansen op succes (wat dat succes in de ogen van de criticasters dan precies moge behelzen blijft doorgaans echter erg vaag), ongunstige arbeidsvoorwaarden, het hele rijtje komt voorbij. Frappant, want als iemand de ambitie uitspreekt om bijvoorbeeld een eigen bedrijf in online dienstverlening te willen gaan opzetten wordt er vaak veel positiever gereageerd. Op de keper beschouwd is er in beide gevallen sprake van een onderneming, met dien verstande dat een artiest een onderneming leidt die geen diensten of goederen aanbiedt, maar zichzelf (of althans, zijn/haar artistieke alter ego) als “product” heeft. Met deze argumenten kan in mijn ogen dan ook redelijk snel korte metten gemaakt worden. Ondernemerschap is voor niemand een eenvoudige weg, of je nu bassist wil worden of een bakkerij wil opzetten. Het één is derhalve ook niet “verstandiger” dan het andere, althans niet op basis van de bekende risico-gerelateerde bezwaren.

Veel kwalijker echter is het als de jonge artiest in kwestie in een omgeving verkeert waarin zijn of haar talent niet gezien, niet herkend, of sterker nog, ONTkend wordt! Het doet me werkelijk verdriet als ik voor de zoveelste maal geconfronteerd word met een ruw talent dat simpelweg te horen heeft gekregen dat hij/zij die droom maar moet laten voor wat zij is, omdat hij/zij toch nooit goed genoeg zal kunnen zijn om deze te verwezenlijken. Des te schrijnender als ik er tijdens zo’n persoonlijke kennismaking binnen één uur achterkom dat er wèl iets zit!

Zo ontmoette ik bijvoorbeeld Jack tijdens een van die intakesessies. Een innemende, vriendelijke jongen die, ondanks dat het hem door mensen die geacht worden verstand van zaken te hebben in niet mis te verstane bewoordingen werd afgeraden, toch de moed had om zich aan te melden voor een intake. Hij kon geen afstand doen van zijn basgitaar, van zijn droom, en ook al geloofde hij er zelf niet echt (meer) in, hij wilde het toch geprobeerd hebben. Ik ben dankbaar dat hij dat heeft aangedurfd. Ja, er was duidelijk nog veel te doen, maar ik zag, voelde en hoorde al tijdens dat eerste gesprek aan hem dat hij “dat ene” heeft wat een artiest zijn/haar bestaansrecht geeft in deze industrie. We sprongen samen met Jack in het diepe. Ik heb diep respect voor de kracht en de drive die mensen als Jack tonen, want de voortdurende kwetsbaarheid tijdens zo’n Artists in Progress traject is geen sinecure, of je nu je eerste serieuze stappen in de business zet, of al gepokt en gemazeld bent. Het heeft ons alleen al een jaar gekost om hem zijn eigen muzikaliteit te doen ontdekken, om het geloof in zijn eigen mogelijkheden te herstellen, voordat hij daadwerkelijk aan zijn muzikale ontwikkeling kon gaan werken. Jack liet zich echter niet meer uit het veld slaan. Hij bleef het aangaan, hoe dan ook. Toen hij eenmaal vertrouwen begon te krijgen in zijn muzikale potentie groeide hij uit tot een muzikant die ik iedereen in zijn/haar netwerk gun: gedreven, creatief, muzikaal, professioneel, en met zijn positieve energie en oprechte persoonlijkheid een verrijking voor de muziekwereld.

Mensen als Jack vormen een “wake-up call” :

  • voor iedereen die in de positie verkeert met hun mening een “oordeel” te vellen over de mate waarin iemand al dan niet over talent beschikt. Dat geldt dus overigens zonder uitzondering ook voor mijzelf!! Wie wil er op het geweten hebben een talent als Jack ervan te hebben weerhouden zich te ontplooien tot de artiest die hij is…?

 

  • voor ouders die (vaak heel begrijpelijk!) niet weten wat aan te vangen met de droom van hun kind: wuif de droom niet meteen weg, maar probeer helder te krijgen wat die droom nu eigenlijk precies is: het Grote Succes, of artiest (lees: jezelf) kunnen zijn?

 

  • En niet in de laatste plaats voor artiesten zelf, van beginnend tot ervaren: laat je niet zomaar vertellen dat je iets nooit zult kunnen!

 

Dankjewel Jack, je bent een bron van inspiratie!

Emiel Scholsberg

Lees hier het verhaal van Jack zelf

Vooropleiding Rockacademie een brug naar succes.

Wij bieden als enige in Nederland zowel een 1- als 2-jarige vooropleiding met een compleet programma voor alle disciplines ( ook electronic music production, rap en music composition), inclusief bandcoaching én CA training (solfège). Na meer dan 10 jaar zijn we niet alleen hofleverancier voor de Rockacademie maar leveren we daarnaast ook vele succesvolle studenten aan andere HBO muziekopleidingen.

Vooropleiding begint nooit te vroeg

Ervaring is een kostbaar goed. Je krijgt door de praktijkgerichte opzet van de vooropleiding volop de gelegenheid om de ervaring op te doen die voor een artiest van onschatbare waarde is voor het vinden van zijn of haar weg in de jungle die "muziekindustrie" heet. 

Vooropleiding bij BMEC opent deuren

Voor veel mensen die aan het prille begin staan van een loopbaan in de muziek, is het vaak moeilijk om geestverwanten te vinden. Tijdens deze vooropleiding werk je met allemaal mensen die net als jij graag verder willen komen en daar hard voor willen werken. Vind hier de start van je onmisbare netwerk!

Vooropleiding "Artist in Progress" uniek in NL.

Wij bieden al meer dan 10 jaar als enige in Nederland zowel een 1- als 2-jarige vooropleiding met een compleet programma voor alle disciplines: bas, drums, gitaar, songwriting, vocals, rap, electronic music production, toetsen en music composition. We werken genrevrij, dus alle stijlen zijn welkom!

Wegwijs in Electronic Music Production & Technology?

Veel musicproducers zijn autodidact. Een waardevol, maar tijdrovend proces. Wil je meer inzicht in zaken als workflows, FX en sidechains, mixing en mastering, om jouw tracks op niveau te krijgen? We werken graag met jou aan jouw muziek. Onze vooropleiding is genrevrij, dus alle stijlen zijn welkom!

The art of rhyme... Hone your skills!

Woordkunstenaars weet je welkom! In deze wereld, beheerst door social media, is het een steeds grotere uitdaging om tot je eigen, unieke sound te komen en daar publiek voor te vinden. Nederlandstalig, Engelstalig, no-matter-what-voor-talig, onze vooropleiding is gericht op het versterken van je artistieke statement. Heb jij wat te vertellen..?