Mensen de sterren van de hemel laten zingen?
Inspire & get Inspired
Durf jij een inspirator te zijn?
Accept the challenge!
Jouw passie voor muziek overdragen?
Ontdek hier hoe dan!

Persoonlijke groei als vertrekpunt

 

BMEC vertrekt vanuit een eenvoudige, maar verstrekkende overtuiging: muziek maken is jezelf laten horen. Muziek is expressie — het verklanken van gevoelens, ideeën en ervaringen. Wie muziek maakt, legt altijd iets van zichzelf bloot.

Dat vraagt moed. En moed kan alleen ontstaan in een omgeving waarin je je veilig voelt, gezien wordt en jezelf kunt zijn.

Pas dan wordt het mogelijk om drempels te overstijgen: om te durven staan voor wie je bent, te vertrouwen op je eigen ideeën, jezelf met overtuiging te presenteren en werkelijk te genieten van wat je doet. Dat is voor ons de kern van muziek maken.

Muziekdocent als inspirator

De voltijdopleiding Docent Muziek aan Fontys Academy of the Arts leidt studenten op tot muzikaal inspirator.

Dat vraagt meer dan vakmanschap alleen. Een muziekdocent belichaamt wat hij of zij overdraagt: aanwezigheid, muzikaliteit, reflectie en de bereidheid om zichzelf voortdurend te blijven ontwikkelen. Wie anderen wil begeleiden in hun muzikale groei, moet ook bereid zijn om zijn of haar eigen proces serieus te nemen.

Deze visie stelt hoge eisen — aan studenten én aan docenten.

De rol van BMEC

BMEC biedt een vooropleidingstraject dat ruimte schept voor dat onderzoek. Een veilige, betrokken leeromgeving waarin je kunt ontdekken of en hoe jij een bijdrage wilt leveren aan het muziekdocentschap.

Binnen dit traject maak je kennis met de filosofie en werkwijze van de voltijdopleiding Docent Muziek, terwijl je tegelijkertijd werkt aan je eigen ontwikkeling als maker. Je onderzoekt je talenten, je kwaliteiten en je patronen — niet om ze te corrigeren, maar om ze beter te begrijpen.

Wanneer onze missie geslaagd is

Onze missie is geslaagd wanneer je met vertrouwen kunt kiezen.

Dat kan betekenen dat je start aan de voltijdopleiding Docent Muziek met een helder besef van wie je bent, wat je drijft en wat je te brengen hebt. Met vertrouwen in je muzikale intuïtie, in je eigen kwaliteiten en in je vermogen om jezelf te blijven ontwikkelen.

Maar het kan ook betekenen dat je ontdekt dat een andere route op dit moment beter bij je past — binnen of buiten het muziekdocentschap. Ook die helderheid is waardevol.

Niet omdat alles zeker is, of omdat er een vooraf bepaald eindpunt gehaald moet worden, maar omdat je hebt geleerd om te vertrouwen op je eigen proces en daar verantwoordelijkheid voor te nemen.

Coming up next

Latest news

Waar wil je naar zoeken?